Toyota Hiace RZH 102

Az 1989-ben kiírt nemzetközi tender győztese, a hazai járműállomány beszállítója, a japán Toyota lett. 1990-től a Toyota Hiace típussal cserélték le az elöregedett járműállományt.

A keleti autóipar típusait ismerve, a minisztérium lehetőséget teremtett, hogy a típus kiválasztásakor immár nyugati márkák is szóba jöhettek. A Toyota új típusára piackutatást követően, az 1980-as évek végén figyeltek fel a mentők. A budapesti BNV-n szemlélték meg az első, RZH 102-es Toyota-modelleket, a későbbi mentőkocsik típusait, melyekből két darabot állított ki a Toyota. Nem sokkal ezután, a japánok meghívásának eleget téve, a főigazgató egy mentőorvos és egy műszaki szakember kíséretében utazott Tokióba. A vásárláshoz szükséges deviza előteremtését követően az OMSZ kezdeti lépésben 100-120 db gépkocsit rendelt meg a Toyotától, melyek néhány hónapon belül Magyarországra érkeztek. Mentőkocsivá történő utólagos kialakításuk már itthon történt.

A Toyota Hiace 1990 óta állt szolgálatban szállító- és esetkocsiként. Kimagaslóan jó műszaki teljesítményével és menettulajdonságaival mindvégig megbízható gépkocsiként üzemelt. A Nysa utódjaként érkezett Toyota a következő másfél évtizedben a járműállomány legelterjedtebb típusává vált. Menetteljesítménye még a gyártókat is meglepte, egyes darabjai közel egymillió kilométert futottak. Az első generációs modellek, az RZH 102 utolsó darabjait néhány évvel ezelőtt vonta ki végleg a forgalomból a Mentőszolgálat. A Toyota-család nehéz terepviszonyokra tervezett változata az LH 118 4WD volt. 1997-óta futó modernebb darabjai a RCH 22L, RCH 22U, RCH 23U, RCH 23L, LXH 22L, LXH 22L UNIV és a KLH 22-es típusok.

Műszaki adatok:

  • Gyártás éve: 1990
  • Gyártás helye: Japán
  • Súlya: 1920 kg
  • Motor: 1998 cm3
  • Teljesítmény: 74 kW (101 LE)
  • Sebességváltó: manuális, 5 fokozatú