A Robur LO 2500 rohamkocsi története

A Robur rohamkocsi a Róbert Károly körúti mentőbázis udvarán, 1960-as évek

Az 1954. március 29-én indított rohamkocsi-szolgálat első darabjai az IFA Phänoman, az amerikai International és az IFA Garant voltak. Az 1956-os szabadságharc leverését követően a Nemzetközi Vöröskereszt adományaként érkezett 2 db Dodge Job Rated és Opel Blitz gépkocsik gyarapították a korabeli rohamkocsiparkot. Betegterüket a mentők saját elképzelésüknek megfelelően maguk, házilag alakították át. A Dodge-ok vezetőfülkéjének háta mögé esztétikusan beépített fiókos szekrényben még porcelán kézmosó is helyet kapott.

1964-ben a rohamkocsipark egy új típusú, méreteiben rendkívül impozáns gépkocsival gyarapodott. Az 1960-as években a mentőorvoslásnak sajátos színt kölcsönző járművek, az NDK-ban gyártott Roburok jelentek meg a főváros, majd néhány nagyobb város utcáin.


Az első kocsi betegterét a Medicor Művek gépjárműveket átalakító részlegében Aradi László tervező mérnök tervei alapján alakították ki, a jármű karosszériájának átalakítását, a hátsó ajtók beépítését már korábban elvégezték. A gyakorlati kivitelezés dr. Felkai Tamásnak, a rohamkocsi-szolgálat főorvosának szakmai útmutatása alapján történt. A megkülönböztető hang- és fényjelzést utólag, a Mentőszolgálat munkatársai helyezték el a gépkocsin. A többi Robur gépkocsi már az Országos Mentőszolgálat belső, házilagos átalakításában, a Markó utcai szerelőműhelyben készült el.A 3346 cm3-es és 70 LE-s Robur LO 2500-as típusú rohamkocsik az 1970-es évekig, a Mercedesek elterjedéséig futottak. A tekintélyt parancsoló, de gyengébb motorteljesítményű Roburok emelhető-állítható hordágyukkal, nívósan kivitelezett fiókos szekrénysorukkal és kézmosó csappal ellátott komfortos betegterükkel a maguk idején ideális darabjai voltak a rohamkocsi-szolgálatnak.

A kiállított muzeális Robur gépkocsi 2004-ben került a Mentőmúzeum gyűjteményébe, felújítása, átalakítása 2008 tavaszán kezdődött el. Ennek során karosszériális átalakítások, majd fényezési munkák történtek, végül megkülönböztető hang- és fényjelzést szereltek a gépkocsiba. A következő évben, 2009-ben az egykori bútorzattal megegyező szekrényeket és hordágyat építettek a járműbe. Akárcsak külső formájának, úgy betegterének kialakításakor is fotódokumentumok alapján történtek a további átalakítási munkálatok. Ennek köszönhetően valósult meg a Mentőmúzeum muzeális járműparkjából egy ritka darabnak az újjászületése, mely az egykori Robur rohamkocsi korhű és üzemképes mása lett.

Műszaki adatok:

  • Gyártás éve: 1965 körül
  • Gyártás helye: Németország (volt NDK)
  • Motor: 3346 cm3
  • Teljesítménye: 70 LE
  • Sebességváltó: manuális 4 fokozatú